1)

خبرهای قدیمی

یلنا:نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه موافقت نکردند و بنابراین این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار می گیرد.



xabar: طرحی که نزدیک به 2میلیارد دلار اعتبار را از دریاچه گرفت. اما چه کسانی مخالف سخن گفتند و چه تعداد رای؟


ه گزارش ایلنا، نادر قاضی پور در موافقت با دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: در بودجه امسال ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای حفظ و نگهداری این دریاچه در نظر گرفته شد و امروز این میزان به ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار کاهش یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه و انجام اقدام سریع در خصوص حفظ و نگهداری این دریاچه تصریح کرد: مسئولین تنها به مردم حرف تحویل می دهند و مردم منطقه در حال تماشای جان به سر شدن دریاچه‌اند.
قاضی پور ادامه داد: به عنوان بخشی از مردم ایران که در کنار دریاچه ارومیه زندگی می کنیم؛ شاهد نابودی و خشک شدن دومین دریاچه شور دنیا هستیم.
نماینده مردم ارومیه به نمایندگی از تمامی نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در چند سال آتی دریاچه ارومیه به شوره‌زاری وسیع تبدیل خواهد شد که منجر به خالی شدن چند شهرستان از سکنه می‌شود.
وی با تاکید بر این که راهکارهای محیط زیستی متفاوتی برای نجات این دریاچه وجود دارد؛ افزود: کمبود اعتبارات مانع از اجرایی کردن راهکارها می‌شود و به همین دلیل مجلس باید نگاه ویژه‌ای برای انتقال آب به دریاچه ارومیه برای نجات آن داشته باشد.



انتقال آب به دریاچه ارومیه عادلانه نیست
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس استان هایی که زمانی پرآب بودند هم اکنون به علت سیاست های غلط وزارت نیرو و کاهش باران با خشکسالی روبه رو هستند گفت: مسئولان اصلی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه باید با یک نگاه کامل و جامع به کل کشور مشکلات آبی تمام استان ها رادر نظر می گرفتند.
نورالله حیدری دستنایی در مخالفت با دو فوریت تصویب طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه با بیان این که ما مخالف انتقال آب به این دریاچه نیستیم تصریح کرد: اجرایی شدن این طرح آثار و پیامدهای سنگینی دارد که نخستین اثر آن مغایرت این طرح با عدالت است.
نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان این که استان هایی که زمانی پرآب بودند هم اکنون به علت سیاست های غلط وزارت نیرو و کاهش باران با خشکسالی روبرو هستند افزود: مسئولان اصلی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه باید با یک نگاه کامل و جامع به کل کشور مشکلات آبی تمام استان ها رادر نظر می گرفتند.
وی با بیان این که در متن طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه یک میلیارد دلار از محل جزء ۳ بند ۲ قانون بودجه سال ۹۰ برای تامین منابع مالی این طرح پیش بینی شده است گفت: این مبلغ تمام پولی است که براساس قانون باید برای رفع مشکل گردوغبار، آب های مرزی و تالابهای کل کشور هزینه شود.
حیدری ادامه داد: هم اکنون چند ماه از تصویب بودجه سال ۹۰ کشور می گذرد و اگر این رقم به بخش های مختلف تخصیص نیافته باشد جای سوال دارد.
وی با بیان این که نباید با طرح های غیرکارشناسی و برای آبادی یک منطقه نقطه ای دیگر در کشور را ویران کنیم تصریح کرد: براساس این طرح باید از منطقه ارس به دریاچه ارومیه آب منتقل شود حال این سوال به وجود می آید که آیا کسی در منطقه ارس زندگی نمی کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که هزینه پمپاز آب از یک منطقه به نقطه دیگر کشور بسیار بالا است افزود: نباید بر اساس احساسات و کارهای غیرکارشناسی طرحی را اجرایی کنیم که در آینده باعث پشیمانی شود و نمایندگان مردم در مجلس باید با خارج کردن طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه از دو فوریت در زمان مشخص این طرح را بررسی کند.


آوارگی ۱۴ میلیون نفر؛ نخستین دستاورد خشک شدن دریاچه ارومیه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که خشک شدن دریاچه ارومیه آوارگی ۱۴ میلیون انسان را به همراه دارد، گفت: اگر هم اکنون این مشکل را برطرف نکنیم، در آینده چه کسی توانایی جلوگیری از سونامی نمک را دارد.
"جواد جهانگیرزاده" در موافقت با تصویب دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه با بیان این که علت‌های "نورالله حیدری‌دستنائی" در مخالفت با این طرح غیرکارشناسی بود، تصریح کرد: با توجه به این که این طرح ملی است و برای آینده زیست بوم کشور طراحی شده است، مخالفان آن به خاطر خدا آن را مطالعه کرده و سپس مخالفت خود را اعلام کنند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که خشک شدن دریاچه ارومیه یک موضوع ملی و زیست بومی است افزود: اگر هم اکنون این مشکل را برطرف نکنیم در آینده چه کسی توانایی جلوگیری سونامی نمک را دارد.
وی با بیان این که اگر دریاچه ارومیه خشک شود استان آذربایجان شرقی و همچنین زنجان زودتر از ارومیه باران نمک را می بیند گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه آوارگی ۱۴ میلیون انسان را به همراه دارد.
این نماینده مردم مجلس با یادآوری این که وزارت علوم و تحقیقات و سازمان محیط زیست برای ارائه طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه کارهای کارشناسی را انجام داده اند، ادامه داد: با توجه به این که در سال ۸۷ و در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهوری به ارومیه ۲۷۰ میلیارد تومان برای مکانیزه شده انتقال آب به این دریاچه تصویب شد، متاسفانه دولت با کم کاری های خود هیچ مبلغی را به این طر اختصاص نداده است.
جهانگیرزاده تاکید کرد: اگر هم اکنون از خشک شدن دریاچه ارومیه جلوگیری نشود در سال‌های آینده باید صدها میلیارد دلار برای مقابله با سونامی نمک هزینه شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که عدم جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه در آینده پشیمانی را مسئولان به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: دریاچه شور ارومیه مایه حیات مردم آن منطقه است و نبودن آن به ضرر کشور تمام می شود.



دریچه سدها در مسیر رودهای منتهی به دریاچه ارومیه را باز کنید
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مخالفت با انتقال آب به دریاچه ارومیه و اختصاص یک میلیارد دلار برای این کار گفت: دریاچه را آنهایی خشک کرده‌اند که سر راه رودخانه‌هایی که به این دریاچه می‌ریزد، سد زده‌اند.
"موسی‌الرضا" ثروتی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۵ مرداد) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با فوریت انتقال آب دریاچه ارومیه از خشک شدن گفت: دریچه ارومیه به علت ساخت سدهای غیرکارشناسی‌ای که سر راه رودخانه‌هایی که به آن می‌ریزد، در حال خشک شدن است و تزریق این پول مشکلی را حل نخواهد کرد.
نماینده مردم بجنورد، جاجرم، مانه، سملقان و گرمه در مجلس شورای اسلامی افزود: می‌خواهید یک میلیارد مترمکعب آب را جابه‌جا کنید، در حالی که سه میلیارد مترمکعب آب در این دریاچه در حال تبخیر است؛ این کار چه توجیه منطقی دارد؟
وی ادامه داد: این یک میلیارد را به زارعانی که در اطراف دریاچه کشت می‌کنند بدهید تا دست از زراعت بردارند.
ثروتی تاکید کرد: اگر سدهایی که سر راه این رودخانه زدید کمی از دریچه‌های خود را باز کنند مشکل دریاچه ارومیه حل می‌شود.
وی خطاب به نمایندگان ارومیه گفت: از اکثریت خودتان در مجلس درست استفاده کنید و با ارائه طرح‌های غیرمعقولی که توجیه اقتصادی ندارد، مشکلات را بیشتر نکنید.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: دریاچه را شما با سدهایی که زده‌اید، خشک کردید و حالا می‌خواهید یک میلیارد دلار برای پوشاندن خطاهای خود اختصاص دهید.


توجه به منافع ملی در انتقال آب به دریاچه ارومیه ضروری است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تأکید بر لزوم توجه به منافع ملی در بررسی طرح دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: موضوع دریاچه ارومیه مربوط به کل کشور می‌شود و توجه به آن با اختصاص میزان بالاتری اعتبار به معنای از بین بردن عدالت در کشور نیست.
"سیدحسین نقوی‌حسینی" گفت: از همکاران محترم خواهش می‌کنیم بدون توجه به منطقه‌گرایی و با پرهیز از مسائل احساسی تصمیم معقول اتخاذ کنند.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت موضوع انتقال آب به دریاچه ارومیه برای جلوگیری از خشک شدن آن، افزود ای کاش روی فوریت موضوع بحث می‌شد تا تصمیم بهتری می‌گرفتیم، اما متاسفانه مخالفان محترم نقدهایی به محتوا وارد کردند که با توجه به این موضوع ارائه توضیحاتی الزامی است.
نقوی حسینی دریاچه ارومیه را یک ثروت ملی نامید و افزود: این دریاچه از لحاظ زیست محیطی، گردشگری و ویژگی های خاص آن شهرت جهانی دارد و ثروت ملی محسوب می شود و نباید به آن نگاه استانی و منطقه ای داشت.
وی با بیان این که مجلس شورای اسلامی برای منافع ملی تصمیم گیری می‌کند، بیان کرد: آگاه شدن مجامع جغرافیایی دنیا از این موضوع ضروری است؛ همه محفل‌های علمی، امروز نگران این دریاچه هستند؛ پس بحث منطقه‌ای و نگاه استانی به آن، نباید در جریان بررسی آن لحاظ شود.
این نماینده مردم در مجلس، دریاچه ارومیه را جزو افتخارات ملی کشور معرفی و تاکید کرد: موضوع خلاف عدالت بودن توجه به این دریاچه از آن جهت مردود است که بحث منطقه ای نیست.
وی با تاکید بر اهمیت حفظ این دریاچه یادآور شد: انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه جزو مصوبات هیئت دولت بوده است که متاسفانه فرم اجرا به خود نگرفته است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصویب دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه برای جلوگیری از خشک شدن آن را برای حفظ حیثیت ملی کشور، خواستار شد.


انتقال آب از سد ارس به دریاچه ارومیه منطقی نیست
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که انتقال آب از سد ارس و عمارت به دریاچه ارومیه منطقی نیست، گفت: روستاهای اردبیل برای تأمین آب شرب خود با مشکل روبه‌رو هستند.
"سیدکاظم موسوی" در تذکر شفاهی خود با بیان این که دغدغه نمایندگان ارومیه در مجلس درباره خشک شدن دریاچه ارومیه پذیرفتنی است، تصریح کرد: انتقال آب از سد ارس و عمارت به این دریاچه منطقی نیست.
نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی افزود: روستاهای استان اردبیل برای تأمین آب شرب مورد نیاز خود با مشکل اساسی روبرو هستند.
وی ادامه داد: نماینده و رای آن آزاد است و اقدام‌های لازم برای تامین آب شرب روستاهای اردبیل را انجام می‌دهیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که اردبیل قطب کشاورزی ایران است، گفت: وزیر نیرو باید برای برطرف کردن مشکل کشاورزان این استام اقدام‌های لازم را انجام دهد.


مخالف بررسی وضعیت دریاچه ارومیه نیستم
نماینده بجنورد که به عنوان مخالفت دو فوریت طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه سخن گفته بود در تذکر شفاهی اعلام کرد: مخالفت با دوفوریت طرح مطرح بود و با اصل موضوع بررسی وضعیت دریاچه ارومیه مخالفت نیستم.
"موسی‌الرضا ثروتی" در تذکر ماده ۷۷ نسبت به سخنان "سیدسلمان ذاکر" نماینده در خصوص اظهارات مخالفان طرح دوفوریتی آبرسانی به دریاچه ارومیه، گفت: مخالفت با دوفوریت طرح مطرح بود و با اصل موضوع بررسی وضعیت دریاچه ارومیه مخالفت نیستم.
نماینده مردم بجنورد، جاجرم و مانه و سملقان و گرمه که خود به عنوان مخالف طرح دو فوریتی آبرسانی به دریاچه ارومیه سخن گفته بود، تصریح کرد: آقای ذاکر که نمایندگان را متهم می‌کنند که چرا طرح تحقیق و تفحص از وضعیت دریاچه ارومیه نمی‌دهند، من از ایشان سوال می‌کنم شما که ۳ سال است نماینده ارومیه هستید چرا این کار را نکردید؟
وی خطاب به ذاکر گفت: متهم کردن دیگران رفع تکلیف از خود است.


تحقیق و تفحص از علل خشک شدن دریاچه ارومیه
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان این که دریاچه ارومیه در حال خفه شدن است، تحقیق و تفحص از علت‌های خشک شدن دریاچه ارومیه را خواستار شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به رأی نیاوردن طرح دو فوریتی آب‌رسانی به دریاچه ارومیه که در صحن مطرح شده بود، خطاب به نمایندگان گفت: نمایندگان محترم و مسئولان متعهد به امضای خود عمل نکردند و از انتقال آب برای دریاچه ارومیه دفاع نکردند.
سید سلمان ذاکر ادامه داد: شما اصلا می‌دانید که در ارومیه چند سد ساخته شده است؟ که نمایندگان را متهم می‌کنید به این که عامل خشک شدن دریاچه، سدهایی است که ما ساخته‌ایم.
به گفته ذاکر، گویی جایگاه دریاچه ارومیه برای شما معلوم نشده است، نکند آثار و ابعاد فاجعه و آسیب خشک شدن دریاچه ارومیه برای شما معلوم نیست؟
وی افزود: همه می‌دانیم که دریاچه ارومیه بزرگترین تالاب بین‌المللی و بزرگترین دریاچه ملی ما است که ذخیره‌گاه ژنتیکی آبزیان بسیاری است و یک ثروت ملی به شمار می‌رود.
این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: آیا شما نمی‌دانید که ۶ هزار هکتار زمین و ساحل نمک با ۱۰ میلیارد تن نمک دریاچه ارومیه در آستانه نابود شدن است و جان ۱۵ میلیون آبزی که در اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند،‌ مورد تهدید است.
وی بیان کرد: ورود آب به دریاچه ارومیه به صفر رسیده و تبخیر سالانه به بیش از یک متر رسیده و شوری آب فوق اشباع رسیده و سرانجام دریاچه ارومیه در حال خفه شدن است و متاسفانه ما درگیر از دست رفتن زمان هستیم.
ذاکر با بیان این که امروز مجلس باید تحقیق و تفحص از علت‌های خشک شدن دریاچه ارومیه را آغاز کند، گفت: دولت باید ستاد بحران برای کنترل و مدیریت احیای دریاچه ارومیه را در دستور کار خود قرار دهد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: امروز باید کمیته‌ای برای حل بحران دریاچه ارومیه تشکیل شود، چرا که دریاچه ارومیه مال ملت ایران است و دولت باید بودجه احیای آن را تامین کند.
به گزارش ایلنا،دو فوریت این طرح از سوی "نادر قاضی‌پور" نماینده ارومیه،در جلسه علنی امروز مطرح شد که نمایندگان به دو فوریت این طرح با ۹۴ رای مخالف و ۵۷ رای موافق رای مثبت ندادند.
پس از عدم تصویب ۲ فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه، "محمدرضا باهنر" رئیس جلسه علنی امروز اعلام کرد که این طرح به صورت عادی در مجلس بررسی می شود.
وی افزود: موضوع دریاچه ارومیه از اهمیت زیادی برخوردار است و به این معنی نیست که دریاچه و وضعیت آن برای مجلس کم اهمیت است. دعوت از مسئولان دولت به مجلس برای دریافت راهکاری در جهت حل این معضل ضروری است.
پایان پیام
1390/5/25 - 16:00
کد خبر : 202382 

این خبر از نگارش ایلناست!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد